#NOMdeGUERRE
Nom de Guerre [solitaire]
23/09/23 11:08
Nu er det sikkert og vist: Der kommer ingen Crushed Cats udgivelser i 2023, først i løbet af 2024.
Til gengæld er jeg ved at indspille/producere/modellere en del Nom de Guerre materiale, under navnet Nom de Guerre [solitaire]. Der er tale om et regulært dokumentationsprojekt, idet der ikke er nyt materiale med, alt er komponeret mellem 1980 og 1984. Det er skabt som scenemusik og altså ikke som ‘producermusik’ og det giver særlige udfordringer her 40 år senere, hvor det produktionsæstetiske dominerer.
Generelt har næsten alt NdG-materiale teatralske anstrøg. Det omfatter små, ofte oprørende, fortællinger, situationsbilleder, personportrætter o.l. – nogle tidstypiske andre mere overgribende – med titler som Fætter Anton, Harald Lange, Hans og Grethe, Venetiansk Sovseskål, Sort Skærm, Mah-Jong, Tante Elly, osv.
En del af numrene er hybrider. Dvs. at de kombinerer live-optagelser fra ‘dengang’ (optaget i stereo direkte fra mixerpult til kassettebånd (1/8’’)! ) med nyindspillede og nyprogrammerede spor. Andre er rene nyproduktioner sammensat af lagkageoptagelser og MIDI-spor.
Det er et sjovt og - har det vist sig - meget udfordrende projekt, netop fordi det er musik, som er skrevet for scenen. Af samme grund kalder jeg hele molevitten for ‘scenestykker’.
Til gengæld er jeg ved at indspille/producere/modellere en del Nom de Guerre materiale, under navnet Nom de Guerre [solitaire]. Der er tale om et regulært dokumentationsprojekt, idet der ikke er nyt materiale med, alt er komponeret mellem 1980 og 1984. Det er skabt som scenemusik og altså ikke som ‘producermusik’ og det giver særlige udfordringer her 40 år senere, hvor det produktionsæstetiske dominerer.
Generelt har næsten alt NdG-materiale teatralske anstrøg. Det omfatter små, ofte oprørende, fortællinger, situationsbilleder, personportrætter o.l. – nogle tidstypiske andre mere overgribende – med titler som Fætter Anton, Harald Lange, Hans og Grethe, Venetiansk Sovseskål, Sort Skærm, Mah-Jong, Tante Elly, osv.
En del af numrene er hybrider. Dvs. at de kombinerer live-optagelser fra ‘dengang’ (optaget i stereo direkte fra mixerpult til kassettebånd (1/8’’)! ) med nyindspillede og nyprogrammerede spor. Andre er rene nyproduktioner sammensat af lagkageoptagelser og MIDI-spor.
Det er et sjovt og - har det vist sig - meget udfordrende projekt, netop fordi det er musik, som er skrevet for scenen. Af samme grund kalder jeg hele molevitten for ‘scenestykker’.