publikationer
The Oxford Handbook of Sound & Imagination vol.1. (medredaktør). Oxford University Press, 2019.
The Oxford Handbook of Sound & Imagination vol.2. (medredaktør). Oxford University Press, 2019.
Systemic Abstractions: The Imaginary Regime. The Oxford Handbook of Sound & Imagination. Bind 2. Oxford University Press, 2019. s, 117-132.
Beacons of Sound. The Oxford Handbook of Sound & Imagination. Bind 1. Oxford University Press, 2019. s, 701-716.
Mellem udsagn og udsigelse: Anmeldelse af Anette Vandsø, Musik som værk og handling. Seismograf dec. 2016.
Music By Numbers. Cultural Psychology of Musical Experience. red. / Hroar Klempe; Jaan Valsiner. New York : Information Age Publishing, 2016. s. 299-318.
Unsound Sound: On the ontology of sound in the digital age. Leonardo Music Journal, The MIT Press, Bind 26, 01.12.2016, s. 64-67. KUDO
Danish Musicology Online - særnummer om lyd og musikproduktion. (medredaktør).
Numeriske tåger: eller hvad blev der egentlig af de tre andre causa? Dansk Musikforskning Online, Nr. Særnummer, 22.12.2015, s. 119-130.
Særnummer om lyd og musikproduktion. (lederklumme) Dansk Musikforskning Online, 2015, s. 1-2.
The Music That's Not There. Handbook of Virtuality. red. / Mark Grimshaw. USA : Oxford University Press, 2013. s. 392-404.
Zappa and Modernism : An extended study of Brown Shoes Don't Make It. Frank Zappa and the And: Key Essays on the contextualization of his legacy. red. / Paul Carr. Ashgate, 2013. s. 167-184.
Chapter draft: The Arms of the Number. 2011.
Rammen om et frugtbart musikuddannelsesmiljø. Drømmen og Gejsten: 25 år med Musikhusets Venner. red. / Poul Krabbe. Aalborg, 2011. s. 112-114.
Cruising for Burgers: om kød og kødelighed i Frank Zappas Uncle Meat. Akademisk Kvarter, Bind 1, 13.07.2010, s. 61-72.
Michel Chion: Film, a sound art. . MedieKultur, Bind 48, 2010, s. 141-144.
Watching the Detectives. Fingeraftryk: Studier i krimi og det kriminelle. red. / Jørgen Riber Christensen; Kim Toft Hansen. Bind 1 1. udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2010. s. 371-385.
Browsing the Suggestive Catalogue - Music i Modern Fantasy Films : on the notion of otherness in movies as a function of the musical dressing. Marvellous Fantasy. red. / Jørgen Riber Christensen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2009. s. 231-258.
The Musical Ready-Made : on the ontology of music and musical structures in film. Music in advertising: commercial Sounds in Media Communication and Other Settings. red. / Nicolai Graakjær; Christian Jantzen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2009. s. 275-304.
Frank Zappa, Captain Beefheart and the Secret History of Maximalism : By Michel Delville & Andrew Norris. SALT Publishing, 2005. 193 pp. ISBN 1-844710-59-9. Popular Music, Bind 27, Nr. 2, 2008, s. 328-329.
Analog og digital musik: Samspil og potentialer. ApEx Analyse #1 Nordjyllands kreative råstof, Bind 1, Nr. 1, 2007, s. 48.
Klingende tidsrum: Om vilkår for opnåelse af indsigt i forhold mellem musik og tid. / Psyke & Logos, Bind 28.1, 2007, s. 138-159.
Musikvidenskabens genstandsområder og kernefaglighed. Debatoplæg ved censorkorpset for musik ved universiteterne in Danmarks møde på Aarhus universiet, 18. maj 2006.
Figure out the Rhythm. 2005. Paper præsenteret ved Rhythm and Micro-rhythm: Investigating musical and cultural aspects of groove-oriented music, Oslo Universitet, Norge.
Forskningsformidling. Dansk Musikforskning i det 21. århundrede. Dansk Selskab for Musikforskning, 2005.
Gads Musikleksikon : Etbindsudgave. / (Redaktør). København : Gad, 2005. 1516 s.
Tallets favn. . Finn'sk Festskrift: Blandede bidrag, sange og billeder fra kolleger ved Institut for musik og musikterapi ved Finn Egeland Hansens afsked den 30.9.2005. red. / Lars Ole Bonde; Peder Kaj Pedersen. Aalborg Universitet : Institut for Musik og Musikterapi, Aalborg Universitet, 2005. s. 16-23.
2369 emneartikler. Gads Musikleksikon. red. / Finn Gravesen; Martin Knakkergaard. Bind 2 1.udg. Kbh. : Gad, 2003.
836 biografiske artikler. Gads Musikleksikon. red. / Finn Gravesen; Martin Knakkergaard. Bind 1 København : Gad, 2003.
Gads Musikleksikon. / Knakkergaard, Martin (red.); Gravesen, Finn (red.). Kbh. : Gad, 2003. 1799 s.
Norges Musikkhistorie bd. 4 - Inn i mediealderen, 1914-50. Hovedredaktør: Arvid O. Vollsnes, Redaktion på bind 4: Arne Holen, Ståle Kleiberg og Arvid O. Vollsness. Aschehoug 2000. Dansk Musiktidsskrift, Nr. 7, 2001, s. 240-241.
In Medio. 2000.
Mediet er musikken. Tekst og tone på Internett. red. / Dyndahl, Petter : Klempe, Hroar : Kulbrandstad, Lars Anders (red.). Hamar, Norge, 2000. s. 68-95.
Signifikansanalyse. 2000.
Virtually No Reality. Popular Musicology Online, 2000.
Lærlingens troldmand : aspekter af computerens anvendelse inden for musikalsk komposition og fremførelse.. Arabesk, Nr. 2, 1999, s. 22-26.
Lærlingens Troldmand : aspekter af computerens anvendelse inden for musikalsk komposition og fremførelse. IT og Musikk i Almennlærerutdanningen: Rapport fra en nasjonal etterutdanningskonferanse for musikkfaglig personale ved høgskoler som gir allmennlærerutdanning, Hamar 27.-31.10.1997. red. / Petter Dyndahl., 1998. s. 33-48.
Om musik og multimedier. Multimedier Hypermedier Interaktive Medier. red. / Jens F. Jensen. 1.udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 1998. s. 117-133.
Den Obligate Tamburin og Den Gyldne Shuffle : om kortlæggelse af rytmiske implikationer eksemplificeret gennem emneorienterede analyser af Give In To Me og If I Ever Lose My Faith In You. Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium, 1998.
Rapport om IT's indflydelse på fagdidaktikken i faget musik. / Knakkergård, Martin; Nielsen, Asger Villemoes; Hartvig, Claus; Vardinghus-Nielsen, Christian; Thirup, Søren. Undervisningsministeriet : Erhvervs- og Boligstyrelsen, 1998. 30 s.
EDB i musik. Musikbladet. Gymnasieskolens Musiklærerforening, 1997.
Boulez, IRCAM og Répons. Dansk Musiktidsskrift, Bind 1996/97, Nr. 3, 1996, s. 82-87.
Flyvende Licens : om musik og computer. 3. udgave (1.3) udg. Aalborg : Undervisningsministeriet og Institut for musik og musikterapi, 1996. 129 s.
Flyvende Licens : om musik og computer. 2. udgave (1.2) udg. Aalborg : Undervisningsministeriet og Institut for musik og musikterapi, 1995. 112 s.
Marshall MacLuhan i hot-pants : om musikteknologistudiet i Aalborg og om computere i musikundervisningen. Nytt om data i skolan, Bind Nr. 1, 1995, s. 20-24.
ZIPI - MIDIs afløser?. MusikInfo, 1995.
Elvis has Just Left the Building : in Memoriam Frank Zappa. Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium, Bind 1, Nr. 3, 1994, s. 403.
Flyvende licens : om musik og computer.. 1. udg. Aalborg : Undervisningsministeriet og Institut for musik og musikterapi, 1994. 98 s.
IO : om musikteknologi, musik og teknologi. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 1994. 296 s.
Struktur og tonalitet inden for rytmisk musik. Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium, Bind 1, Nr. 3, 1994, s. 413-423.
10 minutter af Répons. Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium, Bind 1, 1992, s. 19-43.
IO : Om musikteknologi, musik og teknologi. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 1992. 314 s.
The Oxford Handbook of Sound & Imagination vol.2. (medredaktør). Oxford University Press, 2019.
Systemic Abstractions: The Imaginary Regime. The Oxford Handbook of Sound & Imagination. Bind 2. Oxford University Press, 2019. s, 117-132.
Beacons of Sound. The Oxford Handbook of Sound & Imagination. Bind 1. Oxford University Press, 2019. s, 701-716.
Mellem udsagn og udsigelse: Anmeldelse af Anette Vandsø, Musik som værk og handling. Seismograf dec. 2016.
Music By Numbers. Cultural Psychology of Musical Experience. red. / Hroar Klempe; Jaan Valsiner. New York : Information Age Publishing, 2016. s. 299-318.
Unsound Sound: On the ontology of sound in the digital age. Leonardo Music Journal, The MIT Press, Bind 26, 01.12.2016, s. 64-67. KUDO
Danish Musicology Online - særnummer om lyd og musikproduktion. (medredaktør).
Numeriske tåger: eller hvad blev der egentlig af de tre andre causa? Dansk Musikforskning Online, Nr. Særnummer, 22.12.2015, s. 119-130.
Særnummer om lyd og musikproduktion. (lederklumme) Dansk Musikforskning Online, 2015, s. 1-2.
The Music That's Not There. Handbook of Virtuality. red. / Mark Grimshaw. USA : Oxford University Press, 2013. s. 392-404.
Zappa and Modernism : An extended study of Brown Shoes Don't Make It. Frank Zappa and the And: Key Essays on the contextualization of his legacy. red. / Paul Carr. Ashgate, 2013. s. 167-184.
Chapter draft: The Arms of the Number. 2011.
Rammen om et frugtbart musikuddannelsesmiljø. Drømmen og Gejsten: 25 år med Musikhusets Venner. red. / Poul Krabbe. Aalborg, 2011. s. 112-114.
Cruising for Burgers: om kød og kødelighed i Frank Zappas Uncle Meat. Akademisk Kvarter, Bind 1, 13.07.2010, s. 61-72.
Michel Chion: Film, a sound art. . MedieKultur, Bind 48, 2010, s. 141-144.
Watching the Detectives. Fingeraftryk: Studier i krimi og det kriminelle. red. / Jørgen Riber Christensen; Kim Toft Hansen. Bind 1 1. udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2010. s. 371-385.
Browsing the Suggestive Catalogue - Music i Modern Fantasy Films : on the notion of otherness in movies as a function of the musical dressing. Marvellous Fantasy. red. / Jørgen Riber Christensen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2009. s. 231-258.
The Musical Ready-Made : on the ontology of music and musical structures in film. Music in advertising: commercial Sounds in Media Communication and Other Settings. red. / Nicolai Graakjær; Christian Jantzen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2009. s. 275-304.
Frank Zappa, Captain Beefheart and the Secret History of Maximalism : By Michel Delville & Andrew Norris. SALT Publishing, 2005. 193 pp. ISBN 1-844710-59-9. Popular Music, Bind 27, Nr. 2, 2008, s. 328-329.
Analog og digital musik: Samspil og potentialer. ApEx Analyse #1 Nordjyllands kreative råstof, Bind 1, Nr. 1, 2007, s. 48.
Klingende tidsrum: Om vilkår for opnåelse af indsigt i forhold mellem musik og tid. / Psyke & Logos, Bind 28.1, 2007, s. 138-159.
Musikvidenskabens genstandsområder og kernefaglighed. Debatoplæg ved censorkorpset for musik ved universiteterne in Danmarks møde på Aarhus universiet, 18. maj 2006.
Figure out the Rhythm. 2005. Paper præsenteret ved Rhythm and Micro-rhythm: Investigating musical and cultural aspects of groove-oriented music, Oslo Universitet, Norge.
Forskningsformidling. Dansk Musikforskning i det 21. århundrede. Dansk Selskab for Musikforskning, 2005.
Gads Musikleksikon : Etbindsudgave. / (Redaktør). København : Gad, 2005. 1516 s.
Tallets favn. . Finn'sk Festskrift: Blandede bidrag, sange og billeder fra kolleger ved Institut for musik og musikterapi ved Finn Egeland Hansens afsked den 30.9.2005. red. / Lars Ole Bonde; Peder Kaj Pedersen. Aalborg Universitet : Institut for Musik og Musikterapi, Aalborg Universitet, 2005. s. 16-23.
2369 emneartikler. Gads Musikleksikon. red. / Finn Gravesen; Martin Knakkergaard. Bind 2 1.udg. Kbh. : Gad, 2003.
836 biografiske artikler. Gads Musikleksikon. red. / Finn Gravesen; Martin Knakkergaard. Bind 1 København : Gad, 2003.
Gads Musikleksikon. / Knakkergaard, Martin (red.); Gravesen, Finn (red.). Kbh. : Gad, 2003. 1799 s.
Norges Musikkhistorie bd. 4 - Inn i mediealderen, 1914-50. Hovedredaktør: Arvid O. Vollsnes, Redaktion på bind 4: Arne Holen, Ståle Kleiberg og Arvid O. Vollsness. Aschehoug 2000. Dansk Musiktidsskrift, Nr. 7, 2001, s. 240-241.
In Medio. 2000.
Mediet er musikken. Tekst og tone på Internett. red. / Dyndahl, Petter : Klempe, Hroar : Kulbrandstad, Lars Anders (red.). Hamar, Norge, 2000. s. 68-95.
Signifikansanalyse. 2000.
Virtually No Reality. Popular Musicology Online, 2000.
Lærlingens troldmand : aspekter af computerens anvendelse inden for musikalsk komposition og fremførelse.. Arabesk, Nr. 2, 1999, s. 22-26.
Lærlingens Troldmand : aspekter af computerens anvendelse inden for musikalsk komposition og fremførelse. IT og Musikk i Almennlærerutdanningen: Rapport fra en nasjonal etterutdanningskonferanse for musikkfaglig personale ved høgskoler som gir allmennlærerutdanning, Hamar 27.-31.10.1997. red. / Petter Dyndahl.
Den Obligate Tamburin og Den Gyldne Shuffle : om kortlæggelse af rytmiske implikationer eksemplificeret gennem emneorienterede analyser af Give In To Me og If I Ever Lose My Faith In You. Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium, 1998.
Rapport om IT's indflydelse på fagdidaktikken i faget musik. / Knakkergård, Martin; Nielsen, Asger Villemoes; Hartvig, Claus; Vardinghus-Nielsen, Christian; Thirup, Søren. Undervisningsministeriet : Erhvervs- og Boligstyrelsen, 1998. 30 s.
EDB i musik. Musikbladet. Gymnasieskolens Musiklærerforening, 1997.
Boulez, IRCAM og Répons. Dansk Musiktidsskrift, Bind 1996/97, Nr. 3, 1996, s. 82-87.
Flyvende Licens : om musik og computer. 3. udgave (1.3) udg. Aalborg : Undervisningsministeriet og Institut for musik og musikterapi, 1996. 129 s.
Flyvende Licens : om musik og computer. 2. udgave (1.2) udg. Aalborg : Undervisningsministeriet og Institut for musik og musikterapi, 1995. 112 s.
Marshall MacLuhan i hot-pants : om musikteknologistudiet i Aalborg og om computere i musikundervisningen. Nytt om data i skolan, Bind Nr. 1, 1995, s. 20-24.
ZIPI - MIDIs afløser?. MusikInfo, 1995.
Elvis has Just Left the Building : in Memoriam Frank Zappa. Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium, Bind 1, Nr. 3, 1994, s. 403.
Flyvende licens : om musik og computer.. 1. udg. Aalborg : Undervisningsministeriet og Institut for musik og musikterapi, 1994. 98 s.
IO : om musikteknologi, musik og teknologi. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 1994. 296 s.
Struktur og tonalitet inden for rytmisk musik. Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium, Bind 1, Nr. 3, 1994, s. 413-423.
10 minutter af Répons. Col Legno : musikalske studier fra Institut for Musik og Musikterapi og Nordjysk Musikkonservatorium, Bind 1, 1992, s. 19-43.
IO : Om musikteknologi, musik og teknologi. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 1992. 314 s.