Stacks Image 50
Stacks Image 164


Sangtekster og lidt mere om Sandalmagersyndromet og andre indbildte lidelser


  • Entré d'Harald Lange

    Open or Close
    – et arketypeportrætterende instrumentalt stykke jazz-rock-agtigt programmusik

  • Sandalmagersyndromet

    Open or Close
    endnu en veloplagt kampsang. Ekstra vokaler på versene: Annie-Kate Anker (1), Lisbeth Juel Andersen (2 og 3) og Finn Jespergaard (1, 2 og 3)

    1: Vi er de kreative, det’ os der laver ting
    Og sager som vi sælger, vi tjener mange peng’
    Se her: en dåseåbner, som vi har tryllet frem
    Af gamle rustne tromler fra Cheminovas gem

    Vi kan det hele, vi kan tænke os om endnu
    Det’ det I andre, I sku’ lære at ku’
    Så ville alle I bli’ glade og lykkelig’
    Og vi ku’ hjælpe jer og gøre os rig’

    Vi er de smukke, mand
    Eliten i vort land
    For vi har
    Fantasi, dysplasi, allergi, sodomi


    2: Vi danner små fraktioner, det’ os der skaber liv
    I landets små kommuner ta’r vi et ini’tiv
    Vi starter en forening for kunst og kildevand
    Vi siger tørt vor mening om Zen og Anders And

    Vi kender svarene på alt hvad der sker i dag
    Og alle spørgsmål der kan gavne vor sag
    Alt er så ligetil for dem, der er lig’som vi
    For vi kan sikre, at de føler sig fri

    Vi er de smukke, mand
    Eliten i vort land
    For vi har
    Fantasi, dysplasi, allergi, sodomi

    Vi kan li’ alt, hvad vi har sagt er godt og rigt endnu
    Vi ku’ li’ ABBA, hvis de sang den der fra Zanadu

    3: Vi intellektuelle kæmper hver dag en kamp
    Mod apati og dumhed bruger vi tørret hamp
    I vore små kommuner, hvor vi har taget bo
    Kæmper vi for kulturen og lugten af en ko

    Vi går i gåsegang et par skridt tilbage
    Vi søger gamle dages mening og fred
    Og gennem folkedans og kunstbiennaler
    Kobler vi af fra livets realitet

    Vi er de smukke, mand
    Eliten i vort land
    For vi har
    Fantasi, dysplasi, allergi, sodomi

    Vi kan li’ alt, hvad vi har sagt er godt og rigt endnu
    Vi ku’ li’ ABBA, hvis de sang den der fra Zanadu

    Martin Knakkergaard © 1982

  • Feuerabend

    Open or Close
    - hjemme hos Fætter Anton

    1: Den kære fætter Anton
    Har fundet sig et hjem
    Han bruger det om natten
    Fra klokken den er fem

    - jeg må se at kom’
    - jeg må se at kom’
    - jeg må se at kom’
    - komme hjem

    - jeg må se at kom’
    - jeg må se at kom’
    - jeg må se at kom’
    - kom - me hjem

    2: Så Anton myldrer hjemad
    I sin blå-grå BMW (I sin AUDI BMW)
    Han spiser som en sindsyg
    Og går i gang med at bruge stuen

    Der sidder han og kigger
    På det gamle standerur

    Der knejser som en fallos
    Mens det tikker løs og slår
    Hans kone midt i fjæset
    Hun knækker sammen og si'r:

    Anton kom og tag mig
    Pump mig op med livets frø
    Hvis du ikke ta’r mig
    Er det sikkert jeg må dø

    Og hvis jeg døde nu
    Blev det som en pebermø
    Så Anton kom og tag mig
    Pump mig op med livets frø


    3: Hendes maveskind det brister
    Og hendes hofter går af led
    Hendes øjne de formørkes
    Og hendes sind har fundet fred
    Men Anton bare glor
    På det gamle standerur
    Der flyder ud på gulvet
    Uden at efterlade spor

    Af hjul og ben og tanker
    Og dumme mænd der ler
    Mens de kigger hen på Anton
    Der ikke ser der sker

    Du må hel’re gå i seng min ven
    Glemme alt om urets tvang igen
    For i morgen går det løs på ny
    Man må dræbe for at finde ly

    Du må hel’re gå i seng min ven
    Glemme alt om urets tvang igen
    For i morgen går det løs på ny
    Man må dræbe for at finde ly

    Martin Knakkergaard 1982

  • Remote Control

    Open or Close
    – en rap om 'sig selv'

    1: Det’ rapt, det’ råt, det’ Ruth og Kaj
    Der sidder der og kigger op og ned ad mig
    Det er så helt utrolig let og skide smart
    At de sidder med hinanden og har det smadder rart

    Et ræb, et råb, et rapt ini’tiv
    Får folket til at tro, at det’ et rigtigt liv
    Når de tænder for B.O.’en med remote control
    Og de læner sig tilbag’ i en Ikea-stol

    Så vi rapporterer råt
    Surt, sødt, stort og småt

    Computer-Ruth og Techno-Kaj, de er på vej
    Selv når de danser er det en computerleg


    2: Det’ rapt, det’ råt, det’ ren magi
    At vi tumler rundt på gulvet uden melodi
    Det’ dukke-dans og det’ Pinnochio-rock
    Der får os til at drømme om elektrochok

    Det’ liv, det’ luft, det’ ny energi
    Der strømmer én i møde fra hvert disko-hi
    Hvor musikken tordner løs med helt utrolig fart
    Satelificeret af en ny Karl Smart


    Mellemspil


    3: Det’ hardware og software (og) chrom og glas
    Og psycho-techno-våben og en masse gas
    Der sikrer at vi glemmer, hvad der egentlig sker
    Med A-kraft og B-kraft og meget mer’

    Det in-wear og out-wear og muslim-dress
    der sluger vore penge i et meget ræs
    ja, fremad - opad - bagud - nedad - ud og ind
    og - går det galt så vend du til den anden kind

    Så vi rapporterer råt
    Surt, sødt, stort og småt

    Computer-Ruth og Techno-Kaj, de er på vej
    Selv når de danser er det en computerleg

    Martin Knakkergaard © 1984

  • Tante Ellys bestøvede ungdom

    Open or Close
    - over en G&T drømmer Tante Elly sig tilbage til det liv hun havde før hun mødte Onkel Kaj

  • Punks in flagranti

    Open or Close
    - en sørgmodig refleksion tonesat i en ubestemmelig blanding af New Wave og Post-Punk

    1: Fra København til Esbjerg/Harwich
    Og fra Kruså til Frederikshavn
    Har smukke pi’r lagt falske masker
    Til deres pseudo-revolution

    Camoufleret til nattens excesser
    Med grå-grønt hår og en gammel kasket
    Sølv-trikot og uenigt fodtøj
    Høreværn med tresser-musik

    Og natten er på vej
    Og hvem vi hjælpe dig?
    2: De myldrer ind til byen i busser
    De transportable rolleskifterum
    Forhærdede og uden alder
    Slipper de ud i storbyens slum

    Strider sig med strømmen mod neon
    Monterer nålen i højre kind
    Vender sig mod alt, hvad de tror på
    Fortabte glimt i løgnenes spind

    Og natten falder på
    Hvordan vil jeg jagten gå?

    Hvem har gjort livet så svært
    Hvem har skabt byen og løgnen og troen og dig?
    3: Et tusind ord og et par øller
    Har fulgt de første timer på vej
    De grønne læbers farve er løbet
    Naturen trænger sig ind på dig

    Bag din maske er angsten i spiring
    Du ser dig selv som en fjollet kopi
    Tåber defilerer forbi dig
    En reproduktion af en uklar ide

    Og natten blver så kold
    Og jagten bli’r til vold!

    Hvem har gjort livet så svært
    Hvem har skabt byen og løgnen og troen og dig?

    Martin Knakkergaard © 1982

  • Mdm Extras sommerhats ubegribelige forsvinden

    Open or Close
    – endnu et stykke programmusik af næsten kraftpædagogiske dimensioner. Og der er lånt et par takter fra en Henrik Rung komposition fra 1846.

    Produktionen er en hybrid, dvs. en ny digital indspilning oven på en gammel analog optagelse. Den analoge optagelse udgør som sådan et grundspor og alle instrumenter, der optræder på dette, er indspillet igen og lagt oven på.

    Det analoge grundspor er optaget live på kassettebånd i Palæet, Slotsgade Aalborg 17. december 1983. Udover mig selv på gtr. bestod besætningen dengang af Curt Kollavik Jensen, gtr., Andreas Exner, kbd., Jørn Hald, kbd., Ole Barnholdt, bas og Morten Sørensen, drm.

  • Jokers

    Open or Close
    – en hyldestsang til branchen og dens mange væbnere

    SW knapper sine bukser, han har fået dem af sin far
    De sidder skide godt og hjælper hans manddom lidt udad

    SW spænder sine seler, han har fået dem af sin far
    De sidder skide godt og hjælper hans bukser lidt opad

    Tag nu lig’ at forstå det: læg kursen om sæt den på sydvest

    SW binder sine skobånd, han har fået dem af sin far
    De sidder skide godt og hjælper hans fodtøj lidt indad

    SW ta’r sin nye hat på, han har fået den af sin far
    Den sidder skide godt og hjælper hans ego lidt fremad

    Tag nu lig’ at forstå det: læg kursen om sæt den på sydvest
    På sydvest

    Jokers og konger, knægte og damer, spillet bli’r spillet for dig
    Jokers og konger, knægte og damer, viser dig den samme vej

    Sanne lægger lidt make-up på, hun har lært det af sin mor
    Hun gør det skide godt, du kigger og køber en plade

    Sanne går en tur på strøget, hun har lært det af sin mor
    Hun gør det skide godt, du kigger og køber en plade

    Tag nu lig’ at forstå det: alt hvad hun gør, gør hun kun for dig

    Sanne snakker lidt om livet, hun har lært det af sin mor
    Hun gør det skide godt, du lytter og køber en plade

    Sanne stirrer på et ansigt, det ku’ ligeså godt vær’ dig
    Hun gør det skide godt, du rødmer og køber en plade

    Tag nu lig’ at forstå det: alt hvad hun gør, gør hun kun for dig
    Kun for dig

    Jokers og konger, knægte og damer, spillet bli’r spillet for dig
    Jokers og konger, knægte og damer, viser dig den samme vej

    Martin Knakkergaard © 1982

  • Soya og rosiner

    Open or Close
    – et oratorielignende stykke om puritanisme og fristelse

    Engang for længe siden i ni-og-halv-fjerds
    En yngling - Bernhard hed fyren - blev syg
    Af lede over alt det kødfrådseri
    Som hans familie fortabte sig i

    Staklen blev så syg af mor’en tog ham en dag
    Til lægen, Hr. Bynke, doktar med. A.

    Læg dig ned, knægt
    På min sjæl-vægt
    Slap nu af!

    Neglerødder
    Platte fødder
    Uha, uha!

    Alt for ‘mauer’
    Mangler aura
    Den er gal!

    Spis no’en fiber
    Aldrig kød mer’
    Bliv normal!

    Så Bernhard gled indad i Soya-Utopia! – og urtete ?! :

    Bernhard, Bernhard, Bernhard-barn
    Du lever evigt snart!
    Bernhard, Bernhard, Bernhard-barn
    Det’ eddermame smart!

    Så brølende blev Bernhard født på ny
    Og vågned’ om morg’nen frisk og kry
    Drøvtyggende forsagede han alt
    Fra pizza til frikadeller med salt



    Så brølende blev Bernhard født på ny
    Og vågned’ om morg’nen frisk og kry
    Drøvtyggende forsagede han alt
    Fra pizza til frikadeller med salt

    Så Bernhard var glad, han følte sig lyk’lig, og fri!

    — frihedsrus (instrumental)

    Den renhed, Karthesis Han søgte, gled langsomt bort
    I hans drømme

    Han kæmped’, hver eneste dag
    Mod djævlen: en liflig duft
    Fra en grillbar

    Den tvang ham til sidst væk derfra
    Til landet, hvor luften er ren og bestøvet
    Nirvana!, det troede Bernhard
    Men midt i stod Orla Taurus på en græsmark!

    Tyren Orla var et orn’ligt kødbjerg
    En kæmpeballon på over et ton
    Uskylds-Bernhard fik et nyt slags anfald:
    En a-allergi af fallos-frappi!

    Orlas var kæmpestor
    Helt kolossal og hård

    Hård som stål, Uh, som stål

    Bernhard fik bløde knæ
    Smørfyldte tankesæt

    Blomstens frugt, uh, hvor smukt!


    Bernhards moder fik igen problemer
    En senpubertet eller abnormitet
    Tyren Orlas liv blev pluds’lig korter’
    En okse må dø for et gulerodsfrø

    Og Bernhard kom på diæt
    Af lotus og kurveflet
    Hos sin moster

    (Hej Bernhard skat!)

    Men smagen af æblets kød
    Fikseret ved oksens død
    Sad tilbage

    I Bernhards fordærvede sind
    Hvor drømmen om kød nu vandt ind
    Som en uh-uuhhh

    For lysten til kød er så stor
    Langt større end kødest lyst
    til din mo-ar

    — åbenbaring (instrumental)

    Kødfantasier, okseblod og proteiner
    Forfører Bernhard væk fra soya og rosiner

    Og hans moder sad frustreret og fortabt
    Midt i gulerodsragout
    Hendes liv var nu så meningsløst og tomt
    Alle drømme gået itu

    Kødfantasier, okseblod og proteiner
    Forfører Bernhard væk fra soya og rosiner …

    Martin Knakkergaard © 1983






Al tekst og musik: Martin Knakkergaard (© 1981, 1982, 1983 og 1984)
℗ 2024 knakkergaard