Cold Nepal (Himalayan Slip)
Til minde om min ungdomsven, musikeren Buller – Ole Guldbæk Nielsen – og de mange timer vi tilbragte sammen, da vi var helt grønne.
I am a leopard in the sky
I've been climbing way too high
Too high, too late, to reach the ground
And no-one's here to get me down
Cold Nepal (Himalayan Slip) er sådan set en moderne passacaglia, men den startede blot som en test. Jeg ville afprøve en ide om at bruge 'changerende strygere' til at skabe en oplevelse af forandring og udvikling. I udgangspunktet er det derfor blot en banal akkordprogression, der gentages om og om igen, mens blandt andet styrkeniveauerne mellem de fire strygegrupper løbende skifter og derved skaber en slags changerende effekt. Tilsammen får det mest af alt karakter af en levende og måske også urolig baggrund.
Så dukkede der en ide op om andre faste, uforanderlige mønstre, som skiftevis kunne danne forgrunde og baggrunde i forventning om, at der ad den vej kunne fremkomme et dobbeltspil mellem de changerende strygere og hvad jeg så ellers kom op med. Det blev i første omgang til et par guitarer, bas og trommer.
Det kom nu langsomt at ligne et egentligt nummer, men der manglede en klar profil. Det gav anledning til det lyse lidt sørgmodige vokallignende tema, der dukker op ca. halvvejs i nummeret, og måske inspireret af, at den ene guitar, som guitarstemmerne er indspillet med, har været Bullers, kom jeg efterhånden til at opfatte det hele som et minde om ham. Det efterfølgende og kontrasterende vokaltema dukkede ligesom teksten herefter bare op.
Strengt taget er det nu endt som et sentimentalt stykke 'rulletekstmusik', men for mig er det altså mere end noget andet blevet til et minde om Buller, der døde i marts 2019. Han ville dog næppe have brudt sig om nummeret, som den inkarnerede bluesmand han var.
—
Vokaler (2)
The Heritage Custom H-535 Anniversary LE (2)
Fender Stratocaster Custom Body (Mexico) (1)
Miroslav Philharmonik 2 strygere (4)
Miroslav Philharmonik 2 træ (2)
Spitfire Albion 1 strygere (4)
Vienna Big Bang Orchestra (full)
Alchemy (Logic Pro) (2)
FM8 (Native Instruments) (1)
Vocal Pad (Logic Pro) (1)
Short Circuit (Logic Pro) (1)
Deep Wave Bass (Logic Pro) (1)
SoCal+ trommer (Logic Pro) (1)
Udgivelsesdato: 31. oktober 2019
© ℗ 2019 knakkergaard
—
Cover: Vittorio Sella 1922
Så dukkede der en ide op om andre faste, uforanderlige mønstre, som skiftevis kunne danne forgrunde og baggrunde i forventning om, at der ad den vej kunne fremkomme et dobbeltspil mellem de changerende strygere og hvad jeg så ellers kom op med. Det blev i første omgang til et par guitarer, bas og trommer.
Det kom nu langsomt at ligne et egentligt nummer, men der manglede en klar profil. Det gav anledning til det lyse lidt sørgmodige vokallignende tema, der dukker op ca. halvvejs i nummeret, og måske inspireret af, at den ene guitar, som guitarstemmerne er indspillet med, har været Bullers, kom jeg efterhånden til at opfatte det hele som et minde om ham. Det efterfølgende og kontrasterende vokaltema dukkede ligesom teksten herefter bare op.
Strengt taget er det nu endt som et sentimentalt stykke 'rulletekstmusik', men for mig er det altså mere end noget andet blevet til et minde om Buller, der døde i marts 2019. Han ville dog næppe have brudt sig om nummeret, som den inkarnerede bluesmand han var.
—
Vokaler (2)
The Heritage Custom H-535 Anniversary LE (2)
Fender Stratocaster Custom Body (Mexico) (1)
Miroslav Philharmonik 2 strygere (4)
Miroslav Philharmonik 2 træ (2)
Spitfire Albion 1 strygere (4)
Vienna Big Bang Orchestra (full)
Alchemy (Logic Pro) (2)
FM8 (Native Instruments) (1)
Vocal Pad (Logic Pro) (1)
Short Circuit (Logic Pro) (1)
Deep Wave Bass (Logic Pro) (1)
SoCal+ trommer (Logic Pro) (1)
Udgivelsesdato: 31. oktober 2019
© ℗ 2019 knakkergaard
—
Cover: Vittorio Sella 1922